1. 2024.04.16. kedd, Csongor
  2. |
  3. 12 °C
  4. |

Beleszeretett a Simson motorokba

Semmilyen tanult szakmája nincs, mégis szinte mindenhez ért. Legfőképpen a Simson motorokhoz. Azok javítása, felújítása, gyűjtése a hobbija. Jelenleg több mint hússzal rendelkezik.

 
 

– Tizennégy éves korom óta van Simson motorom, harminc évvel ezelőtt is ezzel a típussal jártam udvarolni Katonatelepre, meséli a 47 éves tiszaalpári Kutasi János. Motorom egyébként az óta mindig volt, nem is egy, de mindig más típus. Néhány éve kezdtem el gyűjteni a Simsonokat. Ötven éves motorokról van szó, használható, nagyon jók még most is, mindig működnek, felújíthatóak, nem esnek szét. A hetvenes évek eleje óta minden típusa meg van: az enduró, S50-es, S51-es, Swalbe, Star, csak a pedálos Simson hiányzik. Nem tanult szakmám, de szeretek vele foglalkozni, javítani, felújítani, a blokkot széthúzni. Amerre járok az országban börzékre, és vannak alkatrészek, azt mindenütt megveszem. Karburátorból most például van vagy húsz darab. Ahogyan a többi motoroknál, úgy a Simsonnál is, mindent meg kell tanulni beállítani. Komoly kihívás ez, de nekem ez a hobbim. Nincs semmilyen tanult szakmám, sofőrködök, mindig úton vagyok. Jelenleg üzemanyagot hordok. Az apróbb bakik után, saját káromon tanultam meg azt, hogyan kell feljavítani a motorokat. Van úgy, hogy egy vasárnap délután ötször kell szétszednem a motort, de megtanultam azt is, hogyan kell összerakni. Már ötödikes koromban, szétszedtem otthon a színes tévét, igaz apám nem örült neki. Az a technika is érdekelt, de mostanra csak a motorok maradtak.

 
 

Kutasi János quadozott is, a fia három éves kora óta motorozik, mostanra már van egy nagyobb krosszmotorja. Most tizenhárom éves. Minden felszerelése meg van a motorhoz, sisak, protektor, csizma, amit kétévente cserélni kellett, mert kinőtte őket. Versenyekre már nem járnak, de vasárnaponként ki szoktak menni a határba. Településükön létezik egy krosszpálya, oda rendszeresen elmennek, János gondozza a pályát. Szerencsére Martint is érdeklik a motorok, és a kerékpárok, azokat már javítgatja is. Gépész szakmát szeretne választani, Kiskunfélegyházára akar középiskolába menni. Minden valószínűség szerint, azért vonzódik ő is ennyire a motorokhoz, mert itthon ezt látta az édesapjától. A házuk alatt van egy kis műhely, ott szokta bütykölgetni János a motorokat. Nagy öröm számára az, amikor csörgősen, csattogósan kerül hozzá egy motor, két nap múlva pedig beindul. Szereti hallani a jó motor hangját.

 

Kutasi Jánosnak jelenleg több mint húsz Simson motorja van. Sokan ismerik már, hogy ezzel foglalkozik, visznek is hozzá javításra Simsonokat. Főleg a nyolcadik osztályos ballagás környékén szaporodik meg a munkája, akkor több fiú kap ilyen motort a szüleitől ajándékba. Tizennégy éves kórtól ugyanis lehet már ötven köbcentis motorokra ülni. A fiatalok körében a S51 megy a legjobban, az idősebbeknél pedig a Swalbe a legkedveltebb, mert szél ellen is véd. –Ötven éves motorok, de megbízhatóak, nem olyanok, mint a mostani elektromos kerékpárok. Azokból ötven év múlva nem lesz már semmi, mondja Kutasi János. Ezeket a motorokat már nem gyártják, alkatrészt viszont lehet még hozzá kapni. Igaz, nagy része kínai után gyártott, de még börzéken lehet találni eredeti németet. Mindegyik motor rendelkezik adattáblával, amin feltüntetik a gyártási évet, ezzel lehet beazonosítani. A régiek kényszerhűtésesek voltak, a menetszél hűtötte a motort. Ezek a fajták Kutasi János szerint, sokkal hosszabb élettartalmúak voltak. Van olyan kilométerórája, amiben harminc-negyvenezer kilométer is van. A használattól is függ az, hogy mennyi lehet benne, de attól is, hogy milyen keveréket tesznek bele. Ha ugyanis nem megfelelő keverék üzemanyagot használnak, akkor gyorsan tönkre lehet tenni a motort. Erre nagyon oda kell figyelni, hangsúlyozza. Arra a kérdésre, hogy milyen sebességgel tudnak ezek a motorok menni, a szakember azt válaszolta, hogy tuningolás függő. Ugyanis az ötven köbcentit meg lehet emelni akár hetvenre is, amivel komoly eredményt lehet elérni. Alap esetben negyven kilométeres átlagsebességgel lehet a Simsonokkal közlekedni, de feltuningólva akár százzal is. Kutasi János azt mondja, hogy az eredeti a jobb, mert ha feltuningolják, akkor szinte mindent ki kell benne cserélni, igaz erősebb is lesz a motor pár lóerővel. Van olyan motorja, amit semmi pénzért nem adna el, annyira hozzá nőtt már. Ameddig tud alkatrészt beszerezni, addig szeretné javítani, felújítani a Simsonokat.