December 3-án az lcafe.hu szerkesztősége hivatalos megkeresést küldött Lakitelek polgármesterének, Madari Róbertnek, hogy tájékoztatást kérjen a TOP PLUSZ pályázat részleteiről. A kérdések az elnyert támogatás összegére, a szerződéskötés állapotára, valamint a megvalósítás ütemezésére vonatkoztak. A válasz azonban nem közvetlenül érkezett meg: a polgármester egy Facebook-bejegyzést tett közzé, amelyben röviden utalt a témára, anélkül, hogy részletekbe bocsátkozott volna.
Kérdések és a „válasz”
Az lcafe.hu megkeresése a következő kérdéseket tartalmazta: mikor nyerték el a pályázatot, mekkora összeget ítéltek meg az önkormányzatnak, történt-e már szerződéskötés és folyósítás, illetve mikor indulhat a megvalósítás. A cél az volt, hogy az átláthatóság és a nyilvánosság érdekében pontos információk kerüljenek Lakitelek lakossága elé.
A polgármester válasza azonban nem emailben érkezett, hanem egy Facebook-poszt formájában, amelyben általánosságban beszélt a pályázatról, de nem válaszolt konkrétan a feltett kérdésekre. A bejegyzés ugyanakkor hangsúlyozta a pályázat fontosságát és a közösségre gyakorolt pozitív hatásait.
Etikai megfontolások
Egy közpénzekből finanszírozott projekt esetében elengedhetetlen az átláthatóság és az elszámoltathatóság. Bár a közösségi média hasznos kommunikációs csatorna lehet, nem helyettesítheti a hivatalos válaszadást. Egy polgármesteri hivatal feladata, hogy a nyilvánosság részéről érkező kérdésekre részletes, tényszerű tájékoztatást nyújtson.
A válaszadási mód megkérdőjelezi az ügy kezelési stílusát. Egy Facebook-poszt nem alkalmas arra, hogy az érintett kérdésekre kimerítő választ adjon, különösen olyan esetekben, amikor a lakosság számára fontos információkról van szó. A megkeresés figyelmen kívül hagyása az újságírói etika, valamint a közszereplőkkel szemben támasztott átláthatósági követelmények szempontjából is aggályos.
Az átláthatóság és a korrekt kommunikáció alapvető elvárás egy önkormányzattal szemben, különösen, ha a közösség pénzéből megvalósuló projektekről van szó. A hivatalos válaszadás hiánya nem csupán a sajtó, de a lakosság irányába is rossz üzenetet közvetít. Remélhető, hogy a polgármester úr a jövőben nagyobb figyelmet fordít az ilyen megkeresésekre, és a sajtó számára elérhetővé teszi a kért információkat.
Egyébként örülünk, hogy a novenber 12. óta eltelt időszakban pont a kérdéseinket követően sikerült időt szorítani a lakossági tájékoztatásra. Ha olvasónk szeretne más témában is információhoz jutni, nyugodtan küldje el az info@lcafe.hu címre, mi feltesszük a kérdéseket és olvasónkkal együtt figyeljük a település Facebook oldalát.